Тема. Ніколи
не втрачай віри у свої сили. В. Сухомлинський. «Як Павлик списав у Зіни
задачу», «Найкраща лінійка».
Мета.
Розширити знання учнів про життя і творчість В. Сухомлинського. Вчити
орієнтуватися у структурі тексту, формувати уміння визначати головну думку
твору, давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати їх вчинки та
поведінку, висловлювати оцінні судження. Виховувати віру в свої сили.
1. Організаційна частина.
Усміхнімось сонечку: «Здрастуй, золотаве!»
Усміхнімось один одному, погляньмо ласкаво.
Хай сьогодні в кожне серце наш урок додасть тепла,
А ми гостям усміхнімось, побажаємо добра.
-
У
мене є чарівна торбинка доброти. Ви повинні були записати свої добрі справи,
які робили протягом тижня. Складемо їх у торбинку доброти. Чи можна її вже зав’язати?(Ні.)
Людина ніколи не повинна зупинятись творити добро.
Девіз уроку: «Ніколи не втрачай віри у свої сили»
Вправа «Очікування»
-
Діти,
чого очікуєте ви від уроку?
Знати:………….
Вміти:………….
Цінувати:…….- а що цінувати, ви визначите, якщо добре попрацюєте на
уроці.
-
Я
очікую від вас плідної праці. Сподіваюся, що ви будете активними, дружними,
будете виразно читати, творчо працювати, фантазувати.
2. Мотивація навчальної діяльності.
(слайди)
1слайд. Прочитай на одному диханні слова, які заховались у словах:
Посуд, весело, сервіз, другий, чудово, просторий, плями, план.
2слайд. Гра» Закінчи речення».
Я люблю читати оповідання, в якому…
Гарно жити на світі, коли …, …, …,… .
Добра людина та, яка…., …, …, ….
Справжній товариш той, хто……. .
3. Перевірка домашнього завдання.
-
Яку
тему вивчаємо?
-
У
давнину наш народ називали чудовим словом «добричі». Це тому, що дуже добрі й
чуйні люди були наші предки: ні на кого не нападали, ні у кого нічого не
відбирали, а навпаки, останнє віддавали. Були то справжні українці, творили
тільки добро, жили у мирі та злагоді. Недарма у народі кажуть: «Добре там жити,
де вміють дружити».
-
Який
твір вивчали на минулому уроці? Хто його автор?
Читання окремими учнями. Запитання до них.
Гра «Посперечаймося».
-
Я
говоритиму твердження, а ви відповідайте – так чи ні.
-
У
Славка словник звичайний? (Ні)
-
З
дитинства вивчив 10 слів? (так)
-
Принесе
відро води? (Ні)
-
Друга
виручить з біди? (Ні)
-
Славі
буде важко з нами? (Так)
-
Знайомі
й друзі люблять славу? (ні)
-
Він
залишиться один? (Так і ні)
Гра «Мікрофон»
-
Що
побажаєте Славі?
4. Підготовка до сприймання нового
матеріалу.
Вікторина.
-
Послухайте
ланцюжки слів. У яких творах зустрічались ці персонажі і предмети?
А) Полиці. Господар. Могутній богатир. Вогненна книга.
(Спляча книга)
Б) Учитель, Віталик, Петрик. Вогнегривий кінь. ( Кінь утік).
В) Старий майстер, хлопчик, відбиток ноги. (Який слід повинна залишити людина на землі?)
Г) Горобчик,
горобчиха, сонце, вогонь. (Горобчик і вогонь).
Д) Сергійко, Максим, Петро, квітка. (Сергійкова квітка)
- Хто автор цих
чудових творів?
Виступ довідкового бюро.
1. Василь Олександрович Сухомлинський
народився 1918 року у с. Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській
родині. Батько працював столяром, був
освіченою і шанованою людиною в селі. У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей.
Усі четверо стали вчителями. 32 роки вів він свій педагогічний щоденник, а
потім його роздуми ставали книгами. Для наймолодших створив понад 1500 казок,
новел та легенд.
2. У 1937 році успішно закінчує
педагогічний інститут у Полтаві. Одержав диплом учителя української мови.
Працював учителем, де і відкрився його талант. З-під його пера з’явилося багато розповідей про ласкаве
сонечко і м’яку
зелену травичку, працелюбних мурашок, веселого метелика, про дітей.
3. У липні 1948 року був призначений
директором Павлиської школи, якій віддав 22 роки життя.
4. Прожив Василь Олександрович 52 роки,
написавши понад 70 томів наукових праць. Останні слова були про школу: «Знову
вересень…Дзвоник. Діти йдуть до школи, а я йду з життя…» 2 вересня його серце
зупинилося. Він був доброю людиною і хотів, щоб його вихованці і всі діти
виростали добрими, чуйними, працьовитими, любили і поважали своїх батьків, свою
рідну землю, свою Батьківщину.
Вчитель. - Людина, - стверджував видатний педагог, -
народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина
народжується, щоб залишити на землі слід вічний. Вічний слід залишив по собі
Василь Олександрович Сухомлинський. Сьогодні ми ознайомимось з новими творами
В. Сухомлинського, в яких він описує ситуації із шкільного життя.
Опрацювання
твору «Як Павлик списав у Зіни задачу?»
Робота над
заголовком.
-
Прочитайте
назву твору і скажіть, чи можна передбачити, про кого він?
Чому так трапилось, що Павлик списав задачу?
Слухання.
Завдання: - Де відбулися описані події? То чому Павлик списав у Зіни задачу?
Словникова
робота. Зарано – рано, завчасно.
Стурбований – схвильований,збентежений,знервований.
Похнюпив – схилив.
Читання
учнями: мовчки, повільно тихо, голосно швидко.
Розв’язати
Почервонів
Списувати
Перевірити
Наступною
Добір
синонімів (стурбований), антонім (спокійний), фразеологізм (почервонів) пекти
раків, горить, як мак.
Повторне
читання вголос. – Назвіть головних і другорядних дійових осіб.
Аналіз змісту.
-
Чому
Павлик прийшов до школи стурбований?
-
Чому
він не розв’язав
задачі?
-
З яким проханням він звернувся до Зіни? Що
помітив у зошиті дівчинки? Чи сказав він про помилку? Поміркуйте, чому він так
вчинив?
-
Які
оцінки отримали діти? Прочитайте, як Зіна і Павлик відреагували на них?
-
Які
риси характеру проявилися у цьому вчинку? (обирають з карток: лінь, небажання
самостійно працювати, нечесність, невдячність, непорядність)
-
Як
далі можуть скластися стосунки Павлика і Зіни?
-
Чи
знайома вам така ситуація? Чи потрапляли ви у таку ситуацію? Як з неї виходили?
Повторне
мовчазне читання.
Завдання для
1 групи: - підготувати запитання до тексту.
Завдання для
2 групи: - підготуватись до читання в особах.
Завдання для
3 групи: - підготуватись до творчої інсценізації.
Складання
плану оповідання: 1 і 2 групи – звичайний
3 – цитатний
Складання
діалогу – Яка розмова могла відбутися між Зіною і Павликом на перерві?
-
Визначення
жанру твору.
Робота з
ілюстрацією до оповідання.
-
Розгляньте
малюнок до твору. Знайдіть і зачитайте уривок
твору, який зобразив художник.
Гра «Судді й
адвокати».
Судді мають
звинуватити героя твору, знайти його негативні риси. Адвокати – виправдати,
знайти позитивне у вчинках.
Фізкультхвилинка.
Рухи під мелодію пісні «Усмішка».
Опрацювання
оповідання «Найкраща лінійка».
-
Як
ви гадаєте, про що цей твір?
1. Підготовка до самостійного читання.
Письмові
праці
Найкращі
лінійка
Ручної
роботи
Кострубата оцінки
Гладенька
-
Що
спільного у словах кожної колонки? (прикметники, іменники)
-
Утворіть
словосполучення, з’єднавши слова 1 і 2колонок.
-
Який
іменник поєднався з двома прикметниками?
-
Що
означає слово «кострубата»? (З нерівною поверхнею, шорстка)
2. Самостійне мовчазне читання з
наступним тестуванням.
Тест. «Що з двох правильне?»
1. Цей твір є…
А) казкою; б)
оповіданням.
2. Микола й Роман були:
А) однокласниками; б)
сусідами.
3. За письмові роботи найкращі оцінки у…
А) Романа; б)Миколи.
4. Після уроку мови діти пішли…
А) у майстерню;
б)додому.
5. Найкраща лінійка вийшла у …
А)Миколи; б) Романа
6. Для чого Роман взяв свою лінійку до класу?
А) йому було шкода залишати її в майстерні
Б) хотів показати, що і він може зробити щось найкраще.
Перевірка: 1-б, 2-а, 3-б, 4-а, 5-б, 6-б.
Повторне читання оповідання вголос.
-
Поспостерігайте
за зміною настрою у хлопців.
4. Аналіз змісту з елементами
вибіркового читання.
-
Які
уроки згадує автор? Що учні робили на кожному з них?
-
Яку
оцінку отримав Роман за диктант?
-
Який
настрій мали хлопці на уроках рідної мови?
-
Прочитайте,
які лінійки вийшли у кожного з хлопців. Як вчитель оцінив їхні роботи?
-
Як
змінився настрій у Миколи і Романа?
-
Які
здібності виявили діти?
-
Що
автор хотів показати своїм твором? Що схвалює? (не втрачати віри у свої сили).
-
Чи
переживали ви подібні почуття? Що б вам хотілося робити краще?
5. Добір антонімів з тексту до слів:
Ледарювати - , гірше - , найнижча - , погано - , запитує - ,
Попереднього - … .
6. Розвиток зв’язного мовлення.
-
Продовжіть
оповідання кількома реченнями про те, як хлопці покращили свої оцінки з
предметів, який у них не виходив.
Підсумок
уроку.
Поміркуйте,
що автор схвалює, а що засуджує у своїх творах. Від чого хоче застерегти
читача? До чого заохочує? Які почуття викликав урок?
-
Отже,
справжній друг завжди поруч. Він допоможе, порадить, виручить, підтримає і
словом , і ділом, поділиться всім, розділить радість і смуток. Тож тримайте
свою душу відкритою для добра, щастя, любові і тоді ви відчуєте, яке прекрасне
життя. А зараз візьміть сердечка і запишіть якості справжнього друга і
покладіть у чарівну торбинку. Чи можна тепер її зав’язати? (Ні). Скільки має прожити
людина, стільки і повинна поповнювати свою торбинку доброти.
-
Чи
справдились ваші очікування від уроку? А вам бажаю ніколи не втрачати віри у
свої сили.
Домашнє
завдання. Виразно читати в особах –для
учнів сер. рівня.
Для сильних
– придумати продовження оповідання.
Гра «Чарівна
паличка». (Діти стають у коло. Передають паличку один одному і бажають щось
хороше).
Немає коментарів:
Дописати коментар