понеділок, 14 березня 2016 р.

відкритий урок.Ніколи не втрачай віри у свої сили. В. Сухомлинський. «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Найкраща лінійка».

Тема. Ніколи не втрачай віри у свої сили. В. Сухомлинський. «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Найкраща лінійка».
Мета. Розширити знання учнів про життя і творчість В. Сухомлинського. Вчити орієнтуватися у структурі тексту, формувати уміння визначати головну думку твору, давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати їх вчинки та поведінку, висловлювати оцінні судження. Виховувати віру в свої сили.
1.     Організаційна частина.
Усміхнімось сонечку: «Здрастуй, золотаве!»
Усміхнімось один одному, погляньмо ласкаво.
Хай сьогодні в кожне серце наш урок додасть тепла,
А ми гостям усміхнімось, побажаємо добра.
-         У мене є чарівна торбинка доброти. Ви повинні були записати свої добрі справи, які робили протягом тижня. Складемо їх у торбинку доброти. Чи можна її вже зав’язати?(Ні.) Людина ніколи не повинна зупинятись творити добро.
Девіз уроку: «Ніколи не втрачай віри у свої сили»
Вправа «Очікування»
-         Діти, чого очікуєте ви від уроку?
Знати:………….
Вміти:………….
Цінувати:…….- а що цінувати, ви визначите, якщо добре попрацюєте на уроці.
-         Я очікую від вас плідної праці. Сподіваюся, що ви будете активними, дружними, будете виразно читати, творчо працювати, фантазувати.
2.     Мотивація навчальної діяльності. (слайди)
1слайд. Прочитай на одному диханні слова, які заховались у словах:
Посуд, весело, сервіз, другий, чудово, просторий, плями, план.

2слайд. Гра» Закінчи речення».
Я люблю читати оповідання, в якому…
Гарно жити на світі, коли …, …, …,… .
Добра людина та, яка…., …, …, ….
Справжній товариш той, хто…….  .
3.     Перевірка домашнього завдання.
-         Яку тему вивчаємо?
-         У давнину наш народ називали чудовим словом «добричі». Це тому, що дуже добрі й чуйні люди були наші предки: ні на кого не нападали, ні у кого нічого не відбирали, а навпаки, останнє віддавали. Були то справжні українці, творили тільки добро, жили у мирі та злагоді. Недарма у народі кажуть: «Добре там жити, де вміють дружити».
-         Який твір вивчали на минулому уроці? Хто його автор?
Читання окремими учнями. Запитання до них.
Гра «Посперечаймося».
-         Я говоритиму твердження, а ви відповідайте – так чи ні.
-         У Славка словник звичайний? (Ні)
-         З дитинства вивчив 10 слів?  (так)
-         Принесе відро води?  (Ні)
-         Друга виручить з біди?  (Ні)
-         Славі буде важко з нами?  (Так)
-         Знайомі й друзі люблять славу?  (ні)
-         Він залишиться один?  (Так і ні)
Гра «Мікрофон»
-         Що побажаєте Славі?
4.     Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Вікторина.
-         Послухайте ланцюжки слів. У яких творах зустрічались ці персонажі і предмети?
А) Полиці. Господар. Могутній богатир. Вогненна книга. (Спляча книга)
Б) Учитель, Віталик, Петрик. Вогнегривий кінь. ( Кінь утік).
В) Старий майстер, хлопчик, відбиток ноги.  (Який слід повинна залишити людина на землі?)
 Г) Горобчик, горобчиха, сонце, вогонь. (Горобчик і вогонь).
Д) Сергійко, Максим, Петро, квітка.  (Сергійкова квітка)
-  Хто автор цих чудових творів?
Виступ довідкового бюро.
1.     Василь Олександрович Сухомлинський народився 1918 року у с. Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській родині. Батько працював  столяром, був освіченою і шанованою людиною в селі. У сімї, крім Василя, було ще троє дітей. Усі четверо стали вчителями. 32 роки вів він свій педагогічний щоденник, а потім його роздуми ставали книгами. Для наймолодших створив понад 1500 казок, новел та легенд.
2.     У 1937 році успішно закінчує педагогічний інститут у Полтаві. Одержав диплом учителя української мови. Працював учителем, де і відкрився його талант. З-під його пера зявилося багато розповідей про ласкаве сонечко і мяку зелену травичку, працелюбних мурашок, веселого метелика, про дітей.
3.     У липні 1948 року був призначений директором Павлиської школи, якій віддав 22 роки життя.
4.     Прожив Василь Олександрович 52 роки, написавши понад 70 томів наукових праць. Останні слова були про школу: «Знову вересень…Дзвоник. Діти йдуть до школи, а я йду з життя…» 2 вересня його серце зупинилося. Він був доброю людиною і хотів, щоб його вихованці і всі діти виростали добрими, чуйними, працьовитими, любили і поважали своїх батьків, свою рідну землю, свою Батьківщину.
Вчитель.  - Людина, - стверджував видатний педагог, - народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб залишити на землі слід вічний. Вічний слід залишив по собі Василь Олександрович Сухомлинський. Сьогодні ми ознайомимось з новими творами В. Сухомлинського, в яких він описує ситуації із шкільного життя.
Опрацювання твору «Як Павлик списав у Зіни задачу?»
Робота над заголовком.
-         Прочитайте назву твору і скажіть, чи можна передбачити, про кого він?
Чому так трапилось, що Павлик списав задачу?
Слухання. Завдання: - Де відбулися описані події? То чому Павлик списав у Зіни задачу?
Словникова робота. Зарано – рано, завчасно.
                                       Стурбований – схвильований,збентежений,знервований.
                                        Похнюпив – схилив.
Читання учнями: мовчки, повільно тихо, голосно швидко.
                                        Розвязати
                                       Почервонів
                                       Списувати
                                       Перевірити
                                       Наступною
Добір синонімів (стурбований), антонім (спокійний), фразеологізм (почервонів) пекти раків, горить, як мак.
Повторне читання вголос. – Назвіть головних і другорядних дійових осіб.
 Аналіз змісту.
-         Чому Павлик прийшов до школи стурбований?
-         Чому він не розвязав задачі?
-          З яким проханням він звернувся до Зіни? Що помітив у зошиті дівчинки? Чи сказав він про помилку? Поміркуйте, чому він так вчинив? 
-         Які оцінки отримали діти? Прочитайте, як Зіна і Павлик відреагували на них?
-         Які риси характеру проявилися у цьому вчинку? (обирають з карток: лінь, небажання самостійно працювати, нечесність, невдячність, непорядність)
-         Як далі можуть скластися стосунки Павлика і Зіни?
-         Чи знайома вам така ситуація? Чи потрапляли ви у таку ситуацію? Як з неї виходили?
Повторне мовчазне читання.
Завдання для 1 групи: - підготувати запитання до тексту.
Завдання для 2 групи: - підготуватись до читання в особах.
Завдання для 3 групи: - підготуватись до творчої інсценізації.
Складання плану оповідання: 1 і 2 групи – звичайний
                                                           3 – цитатний
Складання діалогу – Яка розмова могла відбутися між Зіною і Павликом на перерві?
-         Визначення жанру твору.
Робота з ілюстрацією до оповідання.
-         Розгляньте малюнок до твору. Знайдіть і зачитайте уривок  твору, який зобразив художник.
Гра  «Судді й адвокати».
Судді мають звинуватити героя твору, знайти його негативні риси. Адвокати – виправдати, знайти позитивне у вчинках.
Фізкультхвилинка. Рухи під мелодію пісні «Усмішка».
Опрацювання оповідання «Найкраща лінійка».
-         Як ви гадаєте, про що цей твір?

1.     Підготовка до самостійного читання.
Письмові                   праці
Найкращі                  лінійка
Ручної                        роботи
Кострубата                оцінки
Гладенька
-         Що спільного у словах кожної колонки? (прикметники, іменники)
-         Утворіть словосполучення, зєднавши слова 1 і 2колонок.
-         Який іменник поєднався з двома прикметниками?
-         Що означає слово «кострубата»? (З нерівною поверхнею, шорстка)
2.     Самостійне мовчазне читання з наступним тестуванням.
Тест. «Що з двох правильне?»
1.     Цей твір є…
А) казкою;  б) оповіданням.
2.     Микола й Роман були:
А) однокласниками;   б) сусідами.
3.     За письмові роботи найкращі оцінки у…
А) Романа;   б)Миколи.
4. Після уроку мови діти пішли…
А) у майстерню;   б)додому.
5. Найкраща лінійка вийшла у …
А)Миколи;   б) Романа
6. Для чого Роман взяв свою лінійку до класу?
А) йому було шкода залишати її в майстерні
Б) хотів показати, що і він може зробити щось найкраще.
Перевірка: 1-б, 2-а, 3-б, 4-а, 5-б, 6-б.
Повторне читання оповідання вголос.
-         Поспостерігайте за зміною настрою у хлопців.

4.     Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
-         Які уроки згадує автор? Що учні робили на кожному з них?
-         Яку оцінку отримав Роман за диктант?
-         Який настрій мали хлопці на уроках рідної мови?
-         Прочитайте, які лінійки вийшли у кожного з хлопців. Як вчитель оцінив їхні роботи?
-         Як змінився настрій у Миколи і Романа?
-         Які здібності виявили діти?
-         Що автор хотів показати своїм твором? Що схвалює? (не втрачати віри у свої сили).
-         Чи переживали ви подібні почуття? Що б вам хотілося робити краще?
5.     Добір антонімів з тексту до слів:
Ледарювати -        , гірше -          , найнижча -     , погано -    , запитує -      ,
Попереднього - … .
6.     Розвиток звязного мовлення.
-         Продовжіть оповідання кількома реченнями про те, як хлопці покращили свої оцінки з предметів, який у них не виходив.
Підсумок уроку.
Поміркуйте, що автор схвалює, а що засуджує у своїх творах. Від чого хоче застерегти читача? До чого заохочує? Які почуття викликав урок?
-         Отже, справжній друг завжди поруч. Він допоможе, порадить, виручить, підтримає і словом , і ділом, поділиться всім, розділить радість і смуток. Тож тримайте свою душу відкритою для добра, щастя, любові і тоді ви відчуєте, яке прекрасне життя. А зараз візьміть сердечка і запишіть якості справжнього друга і покладіть у чарівну торбинку. Чи можна тепер її завязати? (Ні). Скільки має прожити людина, стільки і повинна поповнювати свою торбинку доброти.
-         Чи справдились ваші очікування від уроку? А вам бажаю ніколи не втрачати віри у свої сили.
Домашнє завдання. Виразно читати в особах –для  учнів сер. рівня.
Для сильних – придумати продовження оповідання.
Гра «Чарівна паличка». (Діти стають у коло. Передають паличку один одному і бажають щось хороше).













Немає коментарів:

Дописати коментар